tiende verslag

Tiende verslag

Vandaag aangekomen op Gili Air,na een mooie boot tocht we moesten wel overstappen bij Gili T op een kleinere boot, dit was goed geregeld.
Natuurlijk weer wat mensen ontmoet op de boot,er zat een Nederlander tegen over ons die werkte op de eilanden hij was duik instructeur , beviel hem goed echte vrijbuiter.
Toen we aankwamen eerst even wat gedronken wat was het heet ,ik dacht bij de eilanden zal het wel koeler worden maar het word alleen maar heter????
Eerst maar even wat gaan drinken bij een strand tent straks op zoek naar een hotel.
Dat is wel leuk als je zo gaat zitten kom je in gesprek met lokale mensen en die vertellen je dan wat je het best kan gaan doen.
Zo op advies fietsen gehuurd zo konden we de hotels bekijken, de koffers en onze bagage konden we daar laten staan, dat gaat hier zo gemoedelijk.
Wij dus op de fiets was wel even zweten, want de paden zijn hier niet zo als wij gewend zijn.
Uiteindelijk een hotel gevonden Gili Air we hadden het al op boekingen com. gezien .
Het hotel leek mooie maar uit eindelijk zijn we een nacht gebleven er waren toch wat dingetjes wat we niet zo prettig vonden vooral hygiene en dat het zwembad schoon is dit was niet zo goed.
De bungalows waren echt toe aan een renovatie, maar ja dat kan je treffen.
De volgende dag naar een nieuw complex verhuisd ,dit zag er even beter uit.
Morgen gaan we een dagje snorkelen, en dan gelijk alle Gili eilanden bekijken.
Vandaag gesnorkeld langs de Gili eilanden, wat een mooie ervaring het is net een aquarium waar je in zwemt zelfs een groot schildpad gezien ik kon hem zowat aanraken.
Ik moest wel even les hebben met snorkelen want het ademhalen gaat op een bepaalde manier de eerste keer kwam er allemaal water in mijn mond dus ik deed iets niet goed ,de instructeur begeleide mij daarna goed.
Ook wel interessant om te weten het is 21maart stilte dag op Bali dit houd in dat alle stil ligt, geen vlieg verkeer geen auto's geen boot niemand mag naar buiten.
Ook de toeristen moeten in hun complex blijven.
Heel apart het is het enige eiland die dit doet, het heeft met het Hindoestaans geloof te maken ze vieren dat het nieuwe jaar en verdrijven de geesten.
Op de Gili eilanden was het nu ook erg druk met toeristen ,dat kwam omdat toeristen dit willen vermijden.
Morgen weer dagje relaxen en een boot naar Gili M regelen om te verkennen en te snorkelen
Vandaag ook de boot naar Lombok regelen voor aanstaande woensdag voor de terug reis (helaas).

negende verslag

Negende verslag

Vandaag scooter gehuurd zo kennen we het eiland even verkennen.
Viel wat tegen want de weggetjes waren erg slecht , ik zat achter op dus af en toe voelde ik echt mijn billen.
Ook dacht ik regelmatig gaat het wel goed maar niet te hard .
Het was de moeite waard mooie strandjes gezien met vooral het uitzicht dat de natuur zo mooi kan zijn ongelooflijk.
We hadden alleen vandaag een probleem waar wij als toerist tegen aanliepen.
Er was maar een geld automaat op het eiland en die is steeds leeg gister al geprobeerd vandaag al weer leeg!!
We blijven hier nog twee dagen dus we hebben nog wel wat geld nodig, en dit was ons niet verteld.
We hadden het het wel gevraagd van te voren geen probleem er staan automaten.
Uiteindelijk vanmiddag besloten dat we naar Bali met de boot over moeten om geld te pinnen,want hierna gaan we door naar de Gili's en misschien is het daar ook wel moeilijk het zijn toch eilanden.
Pieter uiteindelijk met de Locale boot vanmiddag naar Bali om geld te pinnen.
Ja dit zijn dingen die je niet van te voren weet alles is vaak zo gewoon voor je.
Ook is er weinig te koop op dit eiland dus gelijk daar maar even boodschappen doen.
Het leuke van deze reis is dat je zoveel verschillende mensen ontmoet van alle nationaliteiten veel Australiërs ,Amerikanen, Chinezen,Fransen,Duitsers,en ook natuurlijk ook Nederlanders.Op ons vorig Hotelletje in Lovina kwamen we een oudere stel tegen die aan het overwinteren waren.
De man zelf was Indonesiër en gaat elk jaar voor een aantal maanden hier heen en dan bezoekt hij ook gelijk de plekjes waarbij geboren en opgegroeid is(Java),
Deze man kon ons ook veel vertellen en tips geven,ze zwaaide ons helemaal uit toen we weer verder gingen reizen.
Ja dat was heel bijzonder zulke lieve mensen.
Ook veel back Packers jonge lui die pas afgestudeerd zijn en eerst gaan reizen voordat ze huisje boompje beestje gaan beginnen.
Gelijk hebben ze ze kwamen vaak met een rug zak aan en waren al een paar maanden onderweg.
Sommige kwamen van Australië, Nieuw-Zeeland, Malasie,Thailand, waren al in zoveel landen geweest.
Ze werken daar ook vaak en gaan daarna weer door en de meeste alleen ik vind het knap.
Je word op die manier wel erg zelfstandig en je leert omgaan met de mensen en aanpassen waar je op dat moment bent.
De volgende dag twee scooters gehuurd want achter op zitten is niet zo'n succes.
Vandaag weer op pad geweest, naar Cenningan eiland.
Daar zat een uitkijk punt waar je ook wat kon drinken, daar keek je over Penda eiland wat een uit zicht adem benemend net een levend schilderij.
Om er te komen moesten we wel over een smal bruggetje (ging een beetje heen en weer). Voorzichtig aan !!
Daarna weer terug gereden en weer mooie strandjes gezien.
We hadden een stop boven op een berg daar was een hotelletje met terras mer een zwembad waar je zo naar de rotsen kon kijken, we waren wel toe aan duik .
Gevraagd of we gebruik konden maken van het zwembad onder het genot van een verkoelend drankje was geen probleem. Alles gaat zo makkelijk hier.
Daarna terug naar het hotel weer veel natuur schoon gezien.
Morgen gaan we richting Gili's dus weer de koffertjes in pakken.

achtste verslag

Achtste verslag.

Koffertjes weer ingepakt op naar de eilanden.
Shuttle bus geregeld brengt ons naar Sanur daar stappen we op een boot die ons naar Het eiland Lembongaan.
Het is de bedoeling om daar drie dagen te blijven ,we hebben daar een cottage gehuurd(Suka beach bungalows).
Dit zag er op het plaatje leuk uit,ik ben benieuwd.
De boot doet er ongeveer 30 minuten over, dit is dus een hele snelle speed boot.
Aangekomen op Lembongaan wel een hele ervaring met zo'n boot die ging wel 80 km per uur .
Op Lembongaan wonen 2000 mensen en er mogen geen auto's rijden,alleen wat open jeepies om de toeristen naar hun verblijf te brengen.
Aangekomen in onze cottage Pemedal beach, prachtig gelegen aan een het strand ons tarras had uitzicht over de zee en een klein zwembad voor je cottage.
Dit zijn dus de plekjes waar je van droomt, hier blijven we drie dagen.
Morgen zijn we van plan een scooter te huren, hier kan het wel rijden geen auto's dan durf ik het wel!!

zevende verslag

Zevende verslag

Vandaag dagje Sanur geweest heerlijk een dagje strand, vanmorgen met de bus daar heen gegaan.
Aangekomen in sanur eerst even wat verkoeling zoeken bij een strand tentje waar je ook gelijk even de zee in kon gaan .
Natuurlijk in de schaduw want verbranden doe je zo we hebben ons goed ingesmeerd maar het is toch oppassen.
Gelijk gebruiken we deze dag om oms te orienteren op morgen want de bedoeling is dat we hier een hotelletje gaan zoeken.
Toevallig zat er een reis leider en die vertelde dat zijn broer cottages verhuurde op het eiland Lembongan .
Dit leek ons wel erg leuk we moeten wel met de boot over, de cottages zagen er goed uit. alleen onze reis plannen zijn iets gewijzigd.
Boot geregeld voor morgen,een soort speet boot.
Heerlijk aan het strand gegeten ,het viel mij op dat er veel groepen aan het mediteren waren op het strand.
Leuk om mee te maken.
Ook veel Indonesische mensen hadden een vrije dag en wat zo leuk was ze zaten allemaal gezellig met elkaar te eten iedereen had wat mee genomen,
Wat een samenhorigheid ja daar kennen wij als Nederlanders veel van leren .
Deze mensen zijn tevreden met hun leven en sommige hebben niet veel, maar ze stralen zoveel geluk uit .
Stres kennen ze niet alles rustig aan morgen weer een dag,
Het was weer een indrukwekkende dag mooi strand en ook weer
wat mensen leren kennen.
Morgen gaan we op weg naar Lembongan.

zesde verslag

Zesde verslag

Vandaag op tijd op we gaan richting ubud voor twee dagen koffertjes weer ingepakt, ik ben blij dat ik niet zoveel baggage mee heb genomen.
We laten af en toe ons wasje doen door de was service, keurig hoor gewassen en gestreken komt het terug.
Aleen opletten dat ik niet teveel koop want ze hebben hier van die mooie sarong doeken, deze doeken kan je voor alles gebruiken .
Met name als sjaal,handdoek of als draag doek voor een baby .
Uiteindelijk voor de hele familie een aantal gekocht ze waren hier het voordeligst.
Op weg naar ubud gaan we door een mooie natuur allemaal rijstvelden en palmbomen een plaatje om te zien.
We moeten nog steeds wennen aan het links rijden als we gaan oversteken kijken we nog steeds naar rechts, ik zal zelf nooit gaan rijden !!
Ook wat ons opviel alle satelliet schotels staan recht omhoog, bij ons staan ze schuin, de satellieten hangen hier recht boven.
aangekomen in Ubud een leuk appartementje gevonden, eerst even zwemmen afkoelen het is best wel warm.
Ubud is een plaats in het centrum van Bali en wordt beschouw als cultureel centrum van het eiland Bali.
Ubud heeft een bevolking van omgeveer 8000 mensen , de naam is afgeleid van het Balinische woord Ubad wat medicijn betekent.
Smiddags naar het apen bos bos geweest , waren zo'n 600 apen leven.
Altijd leuk vooral die kleintjes, je moest wel op passen want ze nemen zo je spullen.
Ik moest mijn tas op bergen want ze hingen er al aan, zelfs mijn haarklem vonden ze interessant.
Daarna nog even koffie gedronken met uitzicht over de rijstvelden.
Morgen een shuttle bus geregeld naar Kuta, we hebben nu wel zin in een dagje strand!
Maandag gaan we richting Sanur daar willen we zes dagen blijven en daarna naar de Gili eilanden.

vijfde verslag

12maart 2015, excursie lovina

Donderdag hebben we excursie gemaakt met een privé chauffeur.
Deze luxe is niet duur op Bali, s'morgens vertrokken met als eerste doel de watervallen, Gitgit twin watervallen.
Na een pittige wandeling, omhoog en omlaag zagen we het mooie natuurschoon.
Tijdens de wandeling zag ik ook nog een grote spin zitten, wel een beetje eng maar niet te dicht bij de bomen lopen!!
Hierna gingen we naar een Hindoestaanse tempel, Danuberatan.
Deze is gelegen aan een mooi meer.
Wat een uitzicht en heel veel mensen in hindoestaanse kleding , ze kwamen daar voor een seramonie.
Onderweg nog gestopt op een plek waar allemaal apen zaten, tros bananan gekocht zodat ik ze een banaantje kon geven.
Mijn spullen in de auto gelaten anders ben je je zo kwijt!!
We vervolgde ons rit naar een prachtig uitzicht over de Tweeling Meren, hier hebben we tevens geluncht.
Boven op deze berg kwamen we bij toeval een stel tegen die we in Java ontmoet hadden.
Onderweg kwamen we ook veel zwerf honden tegen, heb ik wel een beetje moeite mee maar ja je kan niet alle dieren leed aantrekken.
De volgende stop was bij een koffieplantage, hier kregen we te zien en te ruiken verschillende Indonesië vruchten en specerijen.
Ze hebben hier een speciale koffieboon, deze bonen zitten in vruchten die eerst worden gegeten door dieren, komen in de ontlasting er weer uit, de Indonesiërs verzamelen deze om vervolgens te worden gereinigd en gebrand. Deze koffie heet Luak coffee.
Wij hebben deze dure koffie gedronken, dan weet je wat lekkere koffie.
Als laatste zijn we bij Hot Springs geweest, dit is een, middels vulkaan, natuur verwarmt zwemoord, het warme water ca. 38 graden, is dan ook wat gelig van de zwavel, hier hebben we heerlijk een uurtje gezwommen. Daarna waren we zo loom, het leek wel of we de maraton gelopen hadden.
Dit was het laatste terug naar het hotel.
Morgen een dagje relaxen en zwemmen, en ons voorbereiden voor zaterdag. We gaan voor een paar dagen naar ubud.

Tussendoortje

Even een tussendoortje wat we mee gemaakt hebben .

We gingen wat boodschappen doen in een supermarktje, voor de supermarkt zat een man te bedelen om geld we vonden dat best wel erg.
Ook zag die man er erg mager uit , bij de kassa vroegen we aan het personeel wat we hem het beste konden geven . We geven geen geld, toen zeiden ze sigaretten dat geven we ook niet.
Het ging door de hele winkel dat we van die bijzondere vragen stelde!
Uiteindelijk hebben we die man een zakje belegde broodjes gegeven en een mars, hij was er zo blij mee en de hele winkel vol met mensen keken en juichte ons toe.
Ach, we hebben een goede daad verricht.

vierde verslag

11 maart 2015

Boot over tocht naar Bali .

Dit ging voorspoedig elk uur gaat er een boot naar Bali plek 1.20 euro voor twee man geen geld de tocht duurt 45 minuten.
Het leuke ervan we zaten tussen het volk de meeste toeristen zaten beneden in een taxi of bus met aircondition .
In het begin van de trip kwam mijn waaiertje goed van pas later voelde ik het windje komen.
Er waren zelfs vip plaatsen met airo , kwamen we later achter moest je natuurlijk wel bij betalen.
Ach voor 45 minuten was dit wel vol te houden ik ben nu wel wat gewend na de monster treinreis .....
We waren op het dek de enige toeristen had wel wat specials.
Aangekomen op Bali , na flink onderhandelen konden we voor 15 euro naar lovina beach Hotel Angsoka (we werden getipt door een indonesier op Java dat dit een goed hotel is.)
En inderdaad zag er goed uit een bugalowtje aan het zwembad.
Gelijk excursie geboekt om dolfijnen te spotten, moesten wel voor zonsopgang op dat was dus vroeg wekkertje zetten.
Maar het was zeker de moeite waard het is mij zelfs twee keer gelukt foto's te maken van dolfijnen.
De rest van de dag gaan we lekker zwemmen en relaxen.
Vandaag ook de excursie rontrip lovina geboekt dat gaan we morgen doen.